Les films avec Audrey Tautou.

Jag sitter och tittar på en fransk film som heter: "Förälskad, Förvirrad" (Les Poupées russes)med bl.a. Audrey Tautou. Det har gått upp för mig att hon är med i omkring 90% av de franska filmer jag har sett. Det gör mig ingenting eftersom hon är en riktigt bra skådesplelare :)

1. En långvarig förlovning (Un long dimanche de fiançailles) Handlar om Mathilde (TauTou) vars fästman, Manech har blivit skickad till fronten vid somme, alla säger till Mathilde att han är död, men Mathilde vägrar att tro dem och gör allt för att hitta sin käraste.
Jag såg den här filmen hemma och sedan såg jag den på franskan i skolan, det konstiga var att det var nästan två helt olika filmer, jättekonstigt... Det kanske var Directors cut eller någe :) en riktigt fin och bra film.

2. Tillsammans är man mindre ensam (Ensemble, c'est tout) TauTou spelar en kvinna som bor på en kall vind högst upp i ett lägenhetshus, hon jobbar som städerska och har inte råd med något lyxigare. Hon stöter ihop med en man som bor i en stor lyxlägenhet och de äter en oskyldig picknick, han bjuder in henne att bo hos honom och hans rumskompis, hon accepterar erbjudandet men hon och rumskompisen får en dålig start.
Det är en helt okej film, som har sina bra stunder men absolut ingen fempoängare.

3. Amélie från Montmartre (Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain) Den här gången spelar Tautou en ung kvinna som är fascinerad över sin omgivning. En dag träffar hon en man och med honom börjar hon leka en lek, lite kurragömma med ledtrådar.
Film som jag älskar:D den är rolig och har en fin historia


I filmen som jag tittar på just nu,alltså Förälskad, förvirrad, spelar Romain Duris huvudrollen som Xavier och Duris har jag sett förut i en annan fransk film, nämligen "Molière" som är lite av en komedi som utspelar sig på 1600-talet. Även Cécile De France känner jag igen från nyinspelningen av filmen "around the world in 80 days". Det är kul när man känner igen skådespelare och kan placera dem, var man känner igen dem ifrån, det är väldigt irriterande när man inte kan det. ;)
Romain DurisCécile De France à gauche

Jag har sett fler franska filmer men det är svårt att komma ihåg alla men det där räckte gott och väl tycker jag :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0